راهنمای خرید سنتور

ساز سنتور، با صدای گیرای خود، یکی از سازهای محبوب در موسیقی ایرانی است. اما انتخاب یک سنتور مناسب برای شروع یادگیری و یا پیشرفت در این هنر، نیازمند دانش و دقت فراوان است. در این مقاله، به بررسی نکات مهم در انتخاب ساز سنتور می پردازیم و با استاد محسن حسینی، مدرس برجسته سنتور در آموزشگاه موسیقی چکاد و کارشناس ارشد موسیقی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، به گفتگو می‌ نشینیم تا از نظرات و تجربیات ایشان بهره‌ مند شویم.



نکات اولیه و مهم خرید ساز سنتور

یک هنرجوی مبتدی سنتور در مرحله ی اولیه ی انتخاب ساز نباید سراغ یک ساز خیلی معمولی یا یک ساز خیلی پیشرفته برود. یعنی نیاز نیست که بیش از اندازه هزینه کند اما به دلیل ارزان بودن سراغ یک ساز بی‌کیفیت هم نرود.راهنمای خرید سنتور به شما کمک می‌کند تا کیفیت ساز در حدی باشد که برای کلاس سنتور و تمرینات منزل قابل قبول باشد.

هر ساز سنتور صرف نظر از مواد استفاده شده در ساخت آن یا سازنده ی آن یا هر ویژگی دیگری، باید دارای دو خصوصیت مهم باشد:

  1. سنتور باید صدای خوب داشته باشد.
  2. ساز باید کوک را خوب نگه دارد.

به خصوص برای هنرجوی مبتدی آموزش سنتور این دو خصوصیت اهمیت ویژه دارد و باید هنگام خرید ساز به آن توجه داشته باشد.

 

کیفیت صدای سنتور

بهترین مشوق یک هنرجوی مبتدی سنتور در ابتدای آموزش سنتور صدای خوب ساز هست. اگر ساز سنتور صدای خوب و باکیفیتی نداشته باشد باعث خستگی هنرجو در حین آموزش میشود و تمایل به ادامه ی تمرینات را کم میکند. اما برعکس با یک ساز خوش صدا هنرجو ساعت ها تمرین میکند و متوجه گذر زمان نمی شود.

بنابراین قبل از خرید ساز موردنظر حتما باید تست صدا همراه با مشورت یک فرد متخصص انجام شود.

 

اهمیت کوک سنتور

ساز سنتور خوب آن است که کوک را خوب نگه دارد. به خصوص که در ابتدای آموزش سنتور هنرجو هنوز این توانایی را ندارد که خودش ساز را کوک کند و باید از مدرس یا یک متخصص کمک بگیرد، به همین خاطر اگر کوک ساز سریع خالی بشود فاصله های زمانی کوک کردن ساز کمتر می‌شود و این امر در مسیر یادگیری برای هنرجوی مبتدی آزاردهنده خواهد بود. راهنمای خرید سنتور به شما کمک می‌کند تا ساز سنتوری انتخاب کنید که به خصوص برای هنرجوی مبتدی از لحاظ نگه داشتن کوک خوب عمل کند.

دو خصوصیت کلی و لازم در مورد خرید ساز سنتور به خصوص برای هنرجویان مبتدی آموزش سنتور را عنوان کردیم که همواره باید به آن توجه داشت. اما لازم به ذکر است هنرجوی پیشرفته ی سنتور علاوه بر توجه به نکات ذکر شده، باید وسواس و دقت بیشتری را در تهیه ی سازش اعمال کند. در مراحل پیشرفته تر آموزش سنتور بهتر است هنرجو صرف نظر از جنبه ی مالی فقط به فکر تهیه ی یک ساز پیشرفته و باکیفیت باشد. به این خاطر که در مراحل بالاتر آموزش سنتور هنرجو درس هایی می آموزد که دیگر با سازی که صرفا برای تمرینات ابتدای مراحل یادگیری تهیه شده بود، قابل ارائه نخواهد بود.

به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک ورزش مانند اسکیت بیاموزید در ابتدا یک کفش اسکیت معمولی و در عین حال خوب تهیه میکنید اما اگر در آینده به تیم ملی اسکیت بپیوندید مسلما نیاز به تجهیزات پیشرفته تر و با کیفیت بالاتری دارید.

نکته ی بسیار مهم دیگری که باید به ان توجه داشت این است که در خرید ساز سنتور یک مشاور متخصص که صدای خوب ساز سنتور را میشناسد، حتما باید همراه هنرجو باشد. به هیچ وجه توصیه نمیشود هنرجو به تنهایی و بدون همراهی و مشورت یک متخصص به تهیه ی ساز بپردازد. قابل ذکر است که تهیه ی ساز به خصوص ساز ایرانی به صورت اینترنتی توصیه نمی شود.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد