تفاوت سلفژ و صداسازی

سلفژ بر تئوری موسیقی، تشخیص نت های زیر و بم و پرورش شنوایی موسیقایی هنرجو تاکید دارد. در کلاس های سلفژ هنرجویان می آموزند نت ها را با یک بار نگاه کردن به درستی تشخیص داده و  آنها را در محدوده ی فرکانس مورد نظر بخوانند. همچنین یک ملودی را از حفظ و بدون نگاه کردن به صفحه ی نت بخوانند. این تمرین ها باعث تقویت درک هنرجو نسبت به ملودی، هارمونی و ساختار موسیقی میشود.

در کلاس صداسازی اما بیشتر تمرکز درس ها بر تکنیک های صداسازی اعم از کنترل تنفس، کیفیت تن صدا و گستره ی صدایی است.

در واقع سلفژ دانش تئوری موسیقی، و کلاس های صداسازی و آواز مهارت های اجرایی را شکل می دهند.

تمرینات صداسازی

تمرینات صداسازی

در کلاس های صداسازی تمریناتی برای تقویت عضلات حنجره در جهت تولید صدای بهتر انجام می شود. تمریناتی شامل گرم کردن صدا، تمرکز بر کنترل تنفس، یافتن گستره ی صدایی. این تمرینات علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از آسیب حنجره می شوند، به هنرجو می آموزند چطور با احساس و اعتماد به نفس بیشتر آواز بخواند و اجرای با کیفیتی داشته باشد.

شیوه برگزاری کلاس های سلفژ و صداسازی

کلاس های سلفژ معمولا به صورت گروهی تشکیل می شوند. هنرجویان در کلاس های گروهی از طریق همخوانی توانایی های شنوایی و هارمونی را تقویت می کنند. اما کلاس های صداسازی عموما به صورت خصوصی با تمرکز بر نیاز ها و چالش های هنرجو برگزار می شوند.

سلفژ و صداسازی برای چه کسانی مناسب است؟

هر دو سیستم آموزشی برای یک هنرجوی موسیقی مفید و موثر است و به مسیر یادگیری و تقویت درک موسیقایی او کمک میکند. اغلب کلاس های سلفژ به دلیل مبنای تئوریکی که دارد به تمامی هنرجویانی که به نوازندگی، آواز، آهنگسازی و یا تنظیم موسیقی علاقه دارند توصیه می شود. کلاس صداسازی به طور خاص برای هنرجویان علاقه مند به آواز و یا سخنوری طراحی شده است. اما مسلما کلاس صداسازی نیز  برای یک هنرجوی نوازندگی یا آهنگسازی هم مؤثر خواهد بود.

برای دیدن جزییات بیشتر درباره سلفژ و صداسازی کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد